Proces učenja djeteta nalikuje znanstvenom istraživanju te uključuje istraživanje, propitkivanje i revidiranje postojećih razumijevanja.
Dijete s istraživanjem počinje već od samog rođenja. Kako se razvija i raste, tako raste i njegova potreba za istraživačkim aktivnostima. Postoji više razloga za to, a uključuju dječju prirodnu znatiželju, neustrašivost, odvažnost i iskustveno učenje odnosno učenje „čineći“.
Unutarnja i vanjska motivacija potiču djecu na razne aktivnosti, pa tako i na želju za istraživanjem.
Djeca rane i predškolske dobi rado istražuju razne predmete, neoblikovani materijal, prirodne pojave, zvuk, boju, vodu, okolinu, magnete i slično.
Koje osobine dijete razvija istražujući? – Maštu, kreativnost, kritičko mišljenje, vrši analizu i sintezu te zaključuje. Kako bi dijete moglo zadovoljiti svoju prirodnu, unutarnjom motivacijom potaknutu potrebu za istraživanjem nisu mu dovoljna samo namjenska didaktička sredstva, već mnoštvo raznovrsnog materijala iz okoline. Osim unutarnjeg zadovoljstva dok se bavi istraživanjem dijete pokazuje i druge emocije poput oduševljenja, ushićenja, čuđenja..
Važno je naglasiti da dijete treba shvatiti kao aktivnog sudionika, a ne samo pasivnog promatrača.