Nepravilna verbalna i neverbalna komunikacija ,kao i nedostatak iste , mogu ostaviti velike posljedice na razvoj djeteta. Zanemarivanje ili ignoriranje sve su češće pojave koje dovode do sporijeg progresa mozga i stvoriti brojne prepreke u cjelokupnom razvoju.
Sa druge strane , ukoliko se pokret ,emocija i govor stimuliraju na pravilan način ,od strane roditelja i stručnjaka ,dijete će se zasigurno pravilno razvijati na svim područjima .
Prije svega ,važan je konstantan rad i posvećenost djeci, ali u nekim okolnostima roditelji treba da se obrate stručnjacima .
Prva posjeta logopedu može da bude i u prvoj godini života .Najkasniji period za rad sa logopedom je predškolsko doba .
Nepravilan izgovor glasova je najčešće poteškoća u razvoju govora .Roditelji često zanemaruju problem smatrajući takav razgovor „slatkim i simpatičnim „.Nepravilna artikulacija je „loša navika „ koju bi trebalo ispravljati što ranije ,jer što duže traje -teže se ispravlja .također , odlaganje korektivnih artikulacijskih vježbi može prouzrokovati veće poteškoće : ukoliko dijete krene u školu sa nepravilnim izgovorom glasova može se suočiti sa teškoćama u pisanju i čitanju ,ali i zadirkivanju vršnjaka koje dodatno može narušiti samopouzdanje djeteta.
Prema riječima logopeda, mnogi roditelji prave veliku grešku tepajući djetetu ,što može da dovede do pogrešnog izgovora glasova .
U ranom periodu razvoja djeteta , roditelji im se obraćaju pjevnim glasom ,promjenjive intonacije sa naglašavanjem samoglasnika -to je nešto što dolazi prirodno. I svakako mora biti prisutno ,jer se bebama ne možemo obraćati kao odrasloj osobi. Govoreći bebi licem u lice uspostavljamo kontakt pogledom, a to predstavlja osnovnu socijalne interakcije .Međutim, vrlo je važno ne poticati mazni, pogrešan izgovor kod djeteta. Komunikacija djeteta i roditelja pokreće mnoge reakcije u mozgu. Roditelji su temelj ranog razvoja djeteta ,jer ono sve vrste iskustava dobije od njih. Iz tog razloga ,važno je komunicirati sa djetetom od samog rođenja . Pozitivna stimulacija i zdrava emocionalan integracija djeteta i roditelja u ranom periodu, dovodi do lakšeg ostvarivanja svih potencijala i u kasnijoj životnoj dobi. Svaka aktivnost (hranjenje, presvlačenje ,kupanje ,igranje )bi trebala biti popraćena točnim, razgovijetnim i malo sporijim govorom. Vrlo je bitna uključenost oba roditelja .Prisustvo očinske figure u prve tri godine života pomaže djeci u emocionalnom, kognitivnom i socijalnom razvoju. Potrebno je da u ranom periodu oba roditelja provode vrijeme s djetetom.
Brojna istraživanja su potvrdila da djeca , u čiji su rani razvoj aktivno bili uključeni i očevi ,imaju bolju sposobnost rješavanja problema u starijem uzrastu ,bolje obrazovne kompetencije i više su motivirani za učenje .također, utvrđeno je da bolje toleriraju stres i frustracije-odnosno bolje kontroliraju svoje emocije .
Još jedan izazov s kojim se susreću današnji roditelji često je nedostatak vremena i loša organizacija .Zbog brojnih poslovnih obaveza roditelji često djecu animiraju telefonima , tabletima i televizorom. Suvremena tehnologija pospješuje i olakšava komunikaciju među ljudima ,ali njihova primjena u dječjoj dobi može imati negativne utjecaje, naročito u ranoj fazi razvoja. Dijete u ranom razvoju ne bi trebalo izlagati sadržajima na stranom jeziku ,jer je to razdoblje kad dijete usvaja materinji jezik. Također, potrebno je ograničiti vrijeme koje dijete provede prateći navedene sadržaje .U suprotnom , dijete će se naučiti na jednosmjernu komunikaciju i neće imati želju za svakodnevnom interakcijom sa okolinom. Neadekvatan pristup ostavlja trag i ukoliko se zanemari u dužem vremenskom razdoblju šanse za poboljšanje će biti sve manje .Međutim , ako se krene sa pravilnom stimulacijom od strane roditelja i stručnjaka ,ishod će biti pozitivan.
Dakle , pregled logopeda u okviru sistematskih pregleda u određenoj životnoj dobi je najbolje prevencija poteškoća .